سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/24
6:48 عصر

مسائل را بین خودتان حل کنید و هیچ وقت یک مسئله را به نماز جمعه ن

بدست شاپور در دسته

بازخوانی بیانات امام خمینی؛
مسائل را بین خودتان حل کنید و هیچ وقت یک مسئله را به نماز جمعه نکشانید

خبرگزاری فارس: بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند: اجتماع داشته باشند، در هر شهری با هم در هر هفته یک روز، دو روز با هم مجتمع باشند، مسائل خودشان را بگویند. اگر یک خیالی دارند، اگر یک کاری دارند او رابگویند، حل کنند بین خودشان و هیچ وقت یک مسئله ای را به خطبه های نمازجمعه نکشانند.


به گزارش خبرگرای فارس، امام خمینی در طول عمر مبارک خویش همواره به لزوم احترام به تریبون نماز جمعه و مطرح کردن مشکلات مسلمان جهان در خطبه‌های نمازجمعه تاکید کردند که بخشی از این بیانات به این شرح است:

*گرفتاریها و اختلافات مسلمانها در خطبه‌های نماز جمعه باید طرح و رفع بشود
در خطبه نماز جمعه مقدرات مملکت باید بیان بشود؛ مسائل سیاسی که در مملکت جریان باید پیدا کند، مسائل اجتماعی که در مملکت باید جریان پیدا کند، گرفتاریهای مسلمانها، اختلافات مسلمانها، در آن خطبه ها باید طرح بشود و رفع بشود. جنایات امثال محمدرضا خان باید در این خطبه های جمعه گفته بشود و انتقاد بشود. راههایی که ممکن است با آن راهها این جانیها را از بین برد، در نماز جمعه باید گفته بشود.
(صحیفه امام ج4-ص447)

*آقایان باید در نماز جمعه ها دولت را پشتیبانی کنند
...ازمشکلات نمی هراسند و مقاومت می کنند. کسانی که می جنگند و مبارزه می کنند درمقابل کمبودها صبر می کنند، ولی آن عده ای که در کنار نشستند، آن عده ای که عیاشی می کردند و جلوی عیاشیهایشان گرفته شده ناراحت اند، آنها هستند که دولت را تضعیف می کنند و دایم می گویند کمبود هست، اینها هستند که مشغول تضعیف دولت هستند.آقایان باید در نماز جمعه ها دولت را پشتیبانی کنند.
(صحیفه امام ج 17-ص 454)

*حفظ قداست خطبه های نماز جمعه
...ائمه جمعه، ائمه جماعت، روحانیون محترم، اینها باید توجه به این معنا داشته باشند که اینها پدر هستند از برای ملت. اینها با مردم باید سمت پدری داشته باشند، اینها با مردم باید رفتارشان رفتار پدرانه باشد. بین خودشان برادر باشند، رفتار، رفتار برادری باشد.اجتماع داشته باشند، در هر شهری با هم در هر هفته یک روز، دو روز با هم مجتمع باشند، مسائل خودشان را بگویند. اگر یک خیالی دارند، اگر یک کاری دارند او را بگویند، حل کنند بین خودشان و هیچ وقت یک مسئله ای را به خطبه‌های نمازجمعه نکشانند.
(صحیفه امام ج19-ص250)

*در خطبه های نمازجمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید
و البته ما متوقع نیستیم که با قیامی که بر پایه اسلام عزیز نمودیم و "نه " به شرق و غرب و عمال آنان گفته ایم ، آنان به ما و شماها و به ملت عزیز جان بر کف ما بارک الله بگویند.و خوشبختانه اخیرا در همین موضوع حدود ولایت فقیه نویسندگان و گویندگان متعهد وآگاه به مسایل اسلامی ، مسئله را در مجالس و روزنامه ها تا آنجا که دیدم مورد بحث قرارداده که من از تمامی آنان تشکر می کنم و امید است ائمه محترم جمعه و بویژه امثال جنابعالی که در بیان مسائل دست توانا دارید، مسئله را تعقیب و در خطبه های نماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید
(صحیفه امام ج20-ص456)

*نمازجمعه پایگاه بزرگ سیاست اسلام و میعادگاه مردم حزب الله است
از آنجا که نمازجمعه پایگاه بزرگ سعادت و سیاست اسلام و میعادگاه مردم حزب الله است، دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه سراسر کشور با کسب اجازه از محضر حضرت امام - مدظله - برادرانه به حضرات آیات و حجج اسلام ائمه محترم جمعه و ستادهای نماز جمعه سراسر کشورتذکرات ذیل را ارائه می نمایم.
(صحیفه امام ج20-ص287)

* از موضع گیری درباره افراد از تریبون نمازجمعه خودداری کنید
...بر اساس تجربیات حاصله از انتخابات دور اول و دوم مجلس و بروز اختلافات در پاره‌ای شهرها بدین وسیله به آقایان محترم ابلاغ می شود از معرفی افراد به عنوان کاندیدا و موضع‌گیری له یا علیه اشخاص و استفاده انتخاباتی از تریبون نماز جمعه خودداری نمایند.
(صحیفه امام ج20-ص287)

* منصب امامت جمعه تماس روحانیت با ملت، مجلس و دولت
یکی از مهمترین چیزهایی که در این انقلاب حاصل شد قضیه نمازجمعه است، که در زمان سابق در بین ما متروک، و در بین اهل سنت به طور دلخواه نبود و غالبا تحت نفوذقدرت ها انجام می گرفت، که بحمدالله در این نهضت نماز جمعه با محتوای حقیقی آن تحقق یافت، و آقایان باید با سفارش به مردم و نسل های آینده به این مسئله اهمیت بدهند که نماز جمعه در راس همه امور است، و مردم را مجتمع کنند که در این امر خللی وارد نشود. منصب امامت جمعه ، یعنی منصب تماس روحانیت با ملت، و روحانیت با مجلس و دولت، و این از اموری است که با دست توانای ائمه جمعه انجام می گیرد، که امید است هر روز بیشتر و بهتر انجام شود، و جمعیت ها بیشتر بیایند، و این سنت حسنه‌ای باشد که برای مردم و آیندگان محفوظ بماند.
(صحیفه امام ج18-ص195)

*مسائل راحل کنند بین خودشان و هیچ وقت یک مسئله‌ای را به خطبه های نمازجمعه نکشانید
ائمه جمعه، ائمه جماعت، روحانیون محترم، اینها باید توجه به این معنا داشته باشند که اینها پدر هستند از برای ملت؛ اینها با مردم باید سمت پدری داشته باشند، اینها با مردم باید رفتارشان رفتار پدرانه باشد. بین خودشان برادر باشند، رفتار، رفتار برادری باشد. اجتماع داشته باشند، در هر شهری با هم در هر هفته یک روز، دو روز با هم مجتمع باشند، مسائل خودشان را بگویند. اگر یک خیالی دارند، اگر یک کاری دارند او رابگویند، حل کنند بین خودشان و هیچ وقت یک مسئله ای را به خطبه های نمازجمعه نکشانند.
(صحیفه امام ج19-250ص )

*در صورت تخلف، امام جمعه از امامت جمعه عزل‌ خواهد شد
دبیرخانه دوستانه و خاضعانه از آن دسته از ائمه جمعه‌ای که مایل به شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشند می خواهد تا سنگر امامت جمعه را رها ننموده ، در حوزه مسئولیت خود کمافی السابق به خدمات و تلاشهای صادقانه خویش ادامه داده و بدانند که ثمرات وجودی آقایان درسنگر امامت جمعه از سنگر مجلس شورای اسلامی کمتر نبوده و موجبات خرسندی خداوند متعال وامت حزب‌الله را فراهم می سازد. بدیهی است در صورت تخلف از موارد فوق ، امام جمعه از امامت جمعه عزل و ستاد نماز جمعه نیزمنحل خواهد شدبدیهی است در صورت تخلف از موارد فوق، امام جمعه از امامت جمعه عزل و ستاد نماز جمعه نیزمنحل خواهد شد.
(صحیفه امام ج20-ص288)