سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/24
6:55 عصر

فعالیت گروههای سیاسی با عنوان جبهه نیازمند مجوز است

بدست شاپور در دسته

مدیرکل سیاسی وزارت کشور:
فعالیت گروه‌های سیاسی با عنوان جبهه نیازمند مجوز است

خبرگزاری فارس: عباس زاده گفت: گروه های متقاضی فعالیت سیاسی حتی با عنوان «جبهه» و یا «ائتلاف» باید طبق قانون از کمیسیون ماده 10 احزاب، پروانه فعالیت دریافت کنند.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمود عباس زاده مشگینی مدیر کل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه براساس تجربه غالب ملت‌ها و منطق عقلی و قانون هر جمع و گروهی بخواهد در چارچوب قواعد و قوانین یک کشور فعالیت سیاسی بکند باید مجوز لازم را از نهاد ذیربط اخذ کند، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی نیز فعالیت سیاسی قانونی در قالب تحزب به شرطی که مخل مبانی اسلام نباشد در چارچوب قانون احزاب آزاد است.
عباس زاده تأکید کرد: گروه‌های متقاضی پروانه فعالیت سیاسی صرف‌نظر از اینکه از عبارت جامعه، جبهه و ... به عنوان پسوند یا پیشوند عنوان گروه استفاده کنند، طبق قانون فعالیت احزاب و جمعیت ها مصوب 7/6/1360 قطعا باید از کمیسیون ماده 10 قانون پروانه فعالیت دریافت نمایند .
وی افزود: این اقدام به خاطر آن است که تا در روند فعالیت خود از حمایت قانون و نهادهای قانونی نیز برخوردار باشند و داوطلبان عضویت در آن گروه نیز برای همکاری توجیه داشته باشند و اطمینان داشته باشند که رفتارشان در چارچوب قانون است.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند که فعالیت سیاسی در قالب «جبهه» نیاز به مجوز ندارد مبنای حقوقی و قانونی ندارد، تصریح کرد: البته شاید اینجا یک خلط مبحث شده باشد . معمولاً در 30 سال گذشته شاهد موضع گیری‌های مشترک تعدادی از احزاب قانونی روی موضوع خاص در مقاطع خاص بوده‌ایم و یا اختصاصاً در ایام انتخابات شاهد حمایت جمعی از احزاب قانونی از یک لیست یا نامزدهای خاص بوده‌ایم که این موضع گیری مشترک احزاب درقالب «جبهه» یا «ائتلاف» معرفی می‌شده که تقریباً یک رویه معمولی است.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور بیان داشت: موضع گیری احزاب در موضوعات مختلف در چارچوب قانون به صورت «مستقل» و چه به صورت «گروهی از احزاب» در قالب «ائتلاف» یا «جبهه» اشکالی ندارد. البته این به آن مفهوم نیست که فعالیت سیاسی یک گروه در قالب «جبهه» نیاز به مجوز ندارد.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با ذکر مثالی با عنوان اینکه قطعاً در یک جامعه قانون محور که برای فعالیت یک سوپر مارکت به منظور اطمینان از بهداشتی بودن کالاهای عرضه شده نیاز به مجوز است، تأکید کرد: به طریق اولی برای فعالیت سیاسی نیز گروه باید پیشاپیش پروانه فعالیت کسب کند صرف نظر از اینکه عنوان گروه حزب باشد یا جبهه، الان در کشور ما بیش از 240 حزب پروانه فعالیت گرفته اند که عناوین مختلف و متنوعی دارند بطور مثال حزب «جبهه مشارکت ایران اسلامی» که با عنوان جبهه در زمان دولت اصلاحات پروانه فعالیت گرفته است.