سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/24
6:56 عصر

خط لوله گاز جدیدی از ترکمنستان به ایران کشیده میشود

بدست شاپور در دسته

سفیر ایران در عشق‌آباد در گفتگو با فارس:
خط لوله گاز جدیدی از ترکمنستان به ایران کشیده می‌شود

خبرگزاری فارس: سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: قرار است تا پایان سال جاری میلادی خط لوله گاز جدیدی علاوه بر خط لوله کرپچه - کردکوی از ترکمنستان به ایران کشیده شود.


«محمدرضا فرقانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان درباره قیمت گاز صادراتی این کشور به ایران، گفت: ایران و ترکمنستان در ادامه توافقات گذشته و در چارچوب قرارداد 25 ساله صادرات گاز ترکمنستان به ایران در مورد قیمت گاز برای نیمه دوم سال 2009 به بعد به توافق رسیدند که براساس این توافق، قیمت گاز ترکمنستان به ایران از طریق فرمول تعیین و مشخص شده است.
وی افزود: مقامات گازی دو کشور برای سه سال نیز درباره این فرمول به توافق رسیدند.
سفیر ایران در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: براساس این فرمول، قیمت گاز رابطه مستقیمی با قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی مثل گازوئیل و نفت کوره خواهد داشت یعنی در صورت افزایش قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی، قیمت گاز نیز افزایش و در صورت کاهش قیمت نفت قیمت گاز نیز کاهش خواهد یافت.
فرقانی اضافه کرد: در ارتباط با حجم گاز صادراتی ترکمنستان به ایران نیز شرکت‌های گاز دو کشور توافق کردند علاوه بر صادرات گاز از محل قبلی یعنی کرپچه از منبع دیگر ترکمنستان نیز گاز به ایران صادر شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی منابع گازی ترکمنستان به مرزهای ایران، قرار است در آینده نزدیک (تا پایان سال جاری میلادی) خط لوله جدیدی علاوه بر خط لوله موجود که کرپچه - کردکوی نام دارد از ترکمنستان به ایران کشیده شود.
سفیر ایران در عشق‌آباد افزود: بر این اساس حجم گاز صادراتی ترکمنستان به ایران از 8 میلیارد مترمکعب فعلی در سال در وهله اول به 14 میلیارد مترمکعب که حجم قرارداد 2 کشور است خواهد رسید و امکان افزایش آن تا 20 میلیارد مترمکعب نیز وجود دارد.
وی در ادامه این گفتگو درباره پروژه راه‌آهن اترک - برکت، با بیان اینکه تلاش‌ها برای عقد قرارداد به منظور اجرای این پروژه در جریان است، گفت: پیش از این یادداشت تفاهم‌های لازم بین مقامات مسئول و در سطح روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسیده و در این چارچوب امیدواریم در آینده نه چندان دور بتوانیم قرارداد اجرایی این پروژه را توسط شرکت‌های ایرانی به امضا برسانیم.