سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/24
6:58 عصر

آمریکا و اروپا باز هم درباره ایران اشتباه کردند

بدست شاپور در دسته

منوچهر محمدی:
آمریکا و اروپا باز هم درباره ایران اشتباه کردند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه تهران در وبلاگش نوشت: آمریکا و اروپا تصور می‌کردند که می‌توانند پروژه انقلاب‌های رنگین را در قبال ایران عملی کنند ولی باز درباره ایران اشتباه کردند.


«منوچهر محمدی» استاد دانشگاه تهران در وبلاگ خود نوشت: در طول 30 سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد غربی‌ها به طور اعم و آمریکا به طور اخص نتوانستند درس و تجربه لازم را گرفته و شیوه برخورد خود را با این پدیده کاملاً نوظهور اصلاح کنند و هنوز باور ندارند که نمی‌توانند با روش‌های امتحان داده در کشورهای دیگر با این پدیده شرقی و اسلامی برخورد کنند. مع الوصف آنها علیرغم گذشت این مدت طولانی نه ایران اسلامی را شناختند و نه برداشت درستی از تحولات داخل ایران دارند و نتیجتاً براساس یک فهم و درک نادرست قضاوت‌های غلطی کرده و در مدیریت خود در تعامل با جمهوری اسلامی دچار اشتباهات فاحش می‌شوند و آن هم ناشی از غرور و نخوت بیش از حد کارگزاران و دولتمردان غربی است که نمی‌خواهند بپذیرند آنچه در جامعه ایرانی و اسلامی رخ می‌دهد قابلیت تحلیل در چارچوبه افکار و اندیشه‌های آنها را ندارد.
آنها تصور می‌کردند که می‌توانند در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری پروژه انقلاب‌های رنگینی که در اوکراین و گرجستان جواب داد در ایران هم پیاده کنند، غافل از آنکه ساختار سیاسی و اجتماعی که بر ایران حاکم است هیچ گونه سنخیتی با ساختار حاکم بر اوکراین و گرجستان ندارد. در این کشور نظام ولایت فقیه که ریشه در بنیادهای فکری و مذهبی جامعه دارد مستقر است و بعد از گذشت 30 سال این ساختار روز به روز مستحکم‌تر و با قوام و دوام بیشتری به راه خود ادامه می‌دهد و از طرف دیگر این توده‌های مردم هستند که سرنوشت جامعه را به صورتی آگاهانه تعیین می‌کنند نه به اصطلاح تکنوکرات‌ها و روشنفکران غربزده.
تا زمانی که غرب به صورتی نقادانه اقدامات و اعمال گذشته و اشتباهاتی که مرتکب شده است مورد ارزیابی قرار ندهد و از آنها درس نگیرد این وضعیت ادامه خواهد داشت.
صرفاً به منظور یادآوری می‌توان به مواردی از این قضاوت‌های غلط اشاره کرد. آنها در حمایت از بنی صدر، در ترغیب صدام و حمله به ایران، در ماجرای طبس، در کودتای نوژه، در تحریم‌های خود علیه ایران، در رابطه با غنی‌سازی هسته‌ای و در حمله به عراق و افغانستان به منظور تنگ‌تر کردن محاصره ایران دچار اشتباهات عجیبی شدند که هر یک از این خطاها موجب پسرفت غرب و بروز باتلاق‌هایی از این دست شده است که در آنها فرو رفته و نمی‌دانند که چگونه از آن باتلاق‌ها بیرون آیند و باید خدا را شکر کرد که دشمنان ما علیرغم همه ادعاهایشان از احمق‌ها هستند.
نوشته منوچهر محمدی استاد دانشگاه تهران