سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/24
6:59 عصر

عدم تعهد میتواند نقش فعالی در بحران اقتصادی جهانی ایفا کند

بدست شاپور در دسته

فلاحت پیشه در گفتگو با فارس:
عدم تعهد می‌تواند نقش فعالی در بحران اقتصادی جهانی ایفا کند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌توانند نقش فعالی در زمینه چالش‌های جهانی از جمله بحران اقتصادی ایفا کنند.


حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص نشست جنبش عدم تعهد در مصر گفت که جنبش عدم تعهد هنوز باز تعریفی از جایگاه خود در روابط بین‌الملل پس از پایان جنگ سرد ارائه نداده است.
وی افزود: این جنبش مربوط به زمان جنگ سرد بود یعنی زمانی که دو بلوک شرق و غرب بر دنیا حاکم بودند و کشورهایی از جمله ایران این جنبش را شکل دادند با این هدف که اعلام کنند به هیچ بلوکی متعهد نیستند و دنیا آن چیزی نیست که بین دو بلوک تقسیم شده است.
نماینده اسلام آباد غرب با اشاره به فروپاشی شوروی و ذوب شدن بسیاری از کشورها در نظام غربی، ادامه داد: جنبش عدم تعهد در تحولات بین‌المللی تنزل جایگاه یافت تا اینکه در دوره جدید موضوعاتی پیش آمد که منافع این کشورها را با خطر روبرو کرد.
فلاحت پیشه به نقش جنبش عدم تعهد در موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: کشورهای عضو باشگاه هسته‌ای برای اینکه دیگر کشورها را از حق فناوری هسته‌ای محروم کنند دست به ایجاد اصلاحاتی در آژانس انرژی اتمی زدند تا اساسنامه آن را به نفع خود تغییر دهند که مقاومت کشورهای عدم تعهد مانع از این موضوع شد.
وی ایران را مصداق برخورد تبعیض آمیز آژانس انرژی اتمی دانست و ادامه داد: کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای در آژانس سعی کردند اساسنامه‌ای در مورد ایران را تصویب کنند تا این کشور را از حقوق خود محروم کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به صدور چندین بیانیه از سوی گروه غیرمتعهدها در حمایت از برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: این بیانیه‌ها به دو دلیل صادر شد اول اینکه ایران دارای جایگاه بالایی در این نشست است و دلیل دیگر و مهم‌تر اینکه کشورهای عدم تعهد احساس کردند که اگر تبعیض علیه ایران به صورت رویه‌ دنبال شود این رویه علیه تمامی اعضای این اجلاس اعمال خواهد شد.
فلاحت پیشه با بیان اینکه عدم تعهد جایگاه عملی برای خود تعریف نکرده و بیشتر از یک جایگاه سیاسی و تا حدی تشریفاتی برخوردار است، افزود: نشست شرم الشیخ با توجه به عضویت ایران در تروئیکای آن باید به این سمت پیش برود که یک برنامه عملیاتی را ساماندهی و چند بازوی عملیاتی در تعاملات بین‌المللی را فعال کند.
وی بحران اقتصادی را بحرانی جهانی دانست که کشورهای عدم تعهد از لحاظ عددی می‌توانند نقش فعالی در این زمینه ایفا کنند.
نماینده اسلام آباد غرب ادامه داد: این کشورها می‌توانند با بیانیه‌های خود در خصوص بحران اقتصادی جهانی پیام آشکاری را به گروه 8 ارسال کنند و از این جهت جایگاهی در حل این بحران داشته باشند به شرطی که یک برنامه عملیاتی تنظیم شود و در تعامل با سازمان‌های بین‌المللی دیگر همچون گروه 8 و گروه بیست برنامه‌ریزی لازم را صورت دهند.