سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/24
7:2 عصر

ناگفتههای دیپلمات ربوده شده ایرانی از 30 ماه اسارت

بدست شاپور در دسته

در گفتگو با فارس تشریح شد؛
ناگفته‌های دیپلمات‌ ربوده شده ایرانی از 30 ماه اسارت

خبرگزاری فارس: «عباس حاتمی» در گفتگو با فارس از 30 ماه اسارتش و شکنجه‌های روحی و روانی که در بند نظامیان آمریکایی‌ تحمل کرد، سخن گفت.


عباس حاتمی یکی از دیپلمات‌های آزاد شده ایرانی در عراق در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس (توانا)، خاطرنشان کرد که در هفتمین روز ماموریت خود در شهرهای سلیمانیه و اربیل از سوی نظامیان آمریکایی ربوده شد.
وی گفت: نیروهای آمریکایی با تمام قوا و با چندین فروند بالگرد و حدود 300 نیروی نظامی و چندین نفربر در ساعت 30/3 نیمه شب که همه کارمندان در خواب بودند به کنسولگری ایران حمله کردند و دیپلمات‌ها را ربودند.
حاتمی با بیان اینکه کنسولگری یک مرکز دیپلماسی و فاقد هرگونه ابزار آلات نظامی است، افزود: به همین دلیل نیز هیچ‌گونه برخورد نظامی از سوی دیپلمات‌ها و کارمندان صورت نگرفت.
وی افزود: با توجه به محاصره کنسولگری توسط نیروهای مهاجم آمریکایی، کارمندان پس از خروج از ساختمان به اسارت این نیروها درآمدند.
حاتمی در خصوص احتمال هماهنگی قبلی نیروهای آمریکایی با مقامات عراقی نیز اظهار داشت: نیروهای عراقی از دوستان جمهوری اسلامی هستند و هماهنگی قبلی آمریکایی‌ها و آنها بعید است.
وی در خصوص نحوه انتقال دیپلمات‌ها به زندان نیز گفت: با توجه به اینکه چشم‌های دیپلمات‌ها بسته بود به نظر می‌رسید که پنج بالگرد ما را به فرودگاه بغداد منتقل کرد و حدود چهار ساعت بعد به فرودگاه بغداد رسیدیم که در ابتدای کار نیروهای آمریکایی مغایر با قوانین بین‌المللی که نباید زندانی در زندان‌های مخفی برود، عمل کرده و دیپلمات‌ها را به زندان‌های مخفی بردند.

* در سلول‌های 5/1 متری با ارتفاع 5/1 متر محبوس بودیم

وی اظهار داشت: نیروهای آمریکایی زمان بین زندان و مقر را طوری تنظیم ‌کرده بودند که زمان آن قابل تشخیص نباشد ولی حدود 5/1 تا 2 ساعت طول کشید تا به زندان مخفی برسیم و از زمان دستگیری تا حدود 2 ماه از حال هم با خبر نبودیم.
این دیپلمات آزاد شده در رابطه با سلول‌هایی که دیپلمات‌ها در آن زندانی بودند نیز گفت‌: سلول به صورت انفرادی 5/1 در نیم متر و به ارتفاع 5/1 متر و تاریک بود.
وی به بازجویی‌های مکرر نیروهای آمریکایی از دیپلمات‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: نیرو‌های اشغالگر آمریکایی با استفاده از شکنجه‌های روحی و روانی، نگهداری در سلول‌های کوچک، تاریک و سرد که در تابستان‌ها گرم بود و استفاده از حمام‌های آب سرد در زمستان و بازرسی‌ها بسیار زیاد از زندانی و محل نگهداری آن، ایجاد سروصداهای زیاد با دستگاه‌ها و زندان‌بان‌ها و نگهداری در چادرهای پلاستیکی در زمستان و گرمای سوزان در عراق دیپلمات‌ها را شکنجه می‌دادند.
حاتمی گفت: سؤالات در مورد سیاست روز ایران و جهان برای جمع‌بندی و پیشبرد اهداف اشغالگران پرسیده می‌شد و نیروهای آمریکایی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی خودشان مجبور بودند تا اتهامات کذب و دروغ خود را به دیپلمات‌ها و کلیه زندانی‌ها وارد کنند.

* خوشحالی ما زمانی بود که احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران شد

وی در مورد خاطرات دوران اسارتش اظهار داشت: به طور کلی در طول مدت اسارت خاطره‌ها شیرین نیست چرا که هر روز و هر شب اسارت به سختی می‌گذشت اما خوشحالی ما زمانی بود که نتیجه انتخابات در ایران اعلام شد و آقای احمدی‌نژاد با رأی قاطع ملت ایران به عنوان دهمین رئیس جمهور انتخاب شد.
وی تأکید کرد: با صحبتی که با صلیب سرخ جهانی صورت گرفت،‌ قرار شد که نیروهای آمریکایی یکی از روزنامه‌های ایران را به صورت مستمر در اختیار ما قرار دهند، اما متأسفانه در ماه یک یا دو روزنامه بیشتر در اختیار ما قرار نمی‌دادند در حالی که این حق مسلم یک زندانی است که روزنامه در اختیارش قرار گیرد.
این دیپلمات آزاد شده در مورد ملاقات خود با مسئولان ایرانی نیز خاطرنشان کرد: سفیر ایران در عراق بعد از حدود شش ماه از دستگیری اجازه یافت تا با دیپلمات‌ها ملاقات داشته باشد اما مسئولین عراقی حق ملاقات با ما را نداشتند.
دیپلمات آزاده شده ایرانی در مورد ارتباط با خانواده خود در مدت اسارتش اظهار داشت: طبق قوانین صلیب سرخ جهانی، خانواده‌ها می‌بایست با دیپلمات‌ها ملاقات داشته باشند که در این رابطه، دو بار در بغداد با ما ملاقات داشتند.
وی افزود: طبق قوانین خود آمریکایی‌ها ماهانه 10 دقیقه تماس تلفنی داشتیم و نامه هم ارسال می‌کردیم.
حاتمی تصریح کرد: مدت 30 ماه در زندان فرودگاه بغداد و در همین زندان در کمپ‌های مختلف زندانی بودیم که یک سال در کمپ چهار و 18 ماه در کراپروان زندانی بودیم.
حاتمی خاطرنشان کرد که حدود 9 ساعت قبل از آزادی توسط نیروهای آمریکایی دیپلمات‌ها متوجه شدند که تحویل نیروهای عراقی خواهند شد و برای تحویل به نیروهای عراقی ما را به یک کیلومتری بغداد بردند و در آنجا به نیروهای عراقی تحویل دادند و عراقی‌ها به دلیل موارد خاص و امورات اداری که می‌بایست بعد از آزادی انجام می‌شد، ما را به کاخ نخست‌وزیری منتقل کردند و مورد استقبال نخست‌وزیر قرار گرفته و هفت ساعت بعد به مسئولین ایرانی تحویل داده شدیم.

* ایران برای آزادی دیپلمات‌های امتیازی به آمریکا نداد

وی در ادامه افزود: نه دیپلمات‌ها و نه ایران به هیچ عنوان راضی نبودند که برای آزادی امتیازی به دولت آمریکا داده شود چرا که دلیلی بر دادن امتیاز دیده نمی‌شد.
حاتمی گفت: اقدام نیروهای آمریکایی در ربودن دیپلمات‌ها برخلاف قوانین ژنو بوده و آمریکایی‌ها هیچ‌گونه توجیهی برای این اقدام‌شان نداشتند و کلیه اتهامات کذب بود.
این دیپلمات‌ آزاده شده بیان داشت: نیروهای آمریکایی، نیروهایی هستند که به هیچ یک از قوانین بین‌المللی اعتقاد ندارند و براساس تصمیم‌گیری‌های احزاب داخلی خودشان در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند.
وی افزود: به نظر می‌رسد در آمریکا دو قدرت وجود دارد که یکی از قدرت‌ها بحث تجاوز به سراسر جهان را در سر می‌پروراند و دیگری در تعامل با قدرت‌ها مسائل را به پیش می‌برد که اوباما در کنار این دو قدرت، شعارهای انتخاباتی خود را به کنار زد و همان تصمیمی که بوش در ابعاد جهانی در مورد خاورمیانه ‌گرفته ‌بود را دنبال می‌کند.

* آزادی دیپلمات‌ها براساس توافق‌نامه امنیتی آمریکا و عراق انجام شد

وی تاکید کرد: آزادی ما با توجه به اتمام ماموریت نیروهای سازمان ملل در عراق تا ابتدای سال 2009 بود و از ابتدای سال 2009 میلادی می‌بایست کلیه زندانی‌ها و دیپلمات‌ها در اختیار نیروهای عراقی قرار می‌گرفتند و آزادی ما براساس توافق‌نامه امنیتی آمریکا و دولت عراق صورت گرفته است.
حاتمی در خصوص ارتباط آزادی دیپلمات‌ها با انتخابات ایران هم بیان کرد: آزادی ما هیچگونه ارتباطی با انتخابات نداشت و فقط بر اساس توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق بود که نیروهای آمریکایی مجبور به آزادی دیپلمات‌ها شدند.
این دیپلمات ایرانی در مورد شعار‌های اوباما و احتمال تغییر در نگرش آمریکا در برابر ایران اظهار داشت: در صورتی که آمریکا دستکش نرم و حریری خود را از دست خارج کند و چهره واقعی خود را نمایان سازد ایران می‌تواند تصمیم‌گیری خود را در بعد سیاسی با آمریکا اتخاذ کند اما تا جایی که آمریکا به صورت پنهان و مخفی براساس تصمیم‌گیری‌های سیاستمداران خود در دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در خاورمیانه پیش‌ ببرد متأسفانه نمی‌توان به آنها اطمینان کرد لذا آنها باید واقعیت‌ها را قبول کنند و براساس واقعیت‌ها در منطقه خاورمیانه تصمیم‌گیری کنند که متاسفانه با موضع‌گیری‌هایی که اوباما داشت تصمیم‌گیری در این زمینه با مشکل مواجه می‌شود.
وی در خصوص احتمال خروج اشغالگران از عراق و افغانستان خاطرنشان کرد: نیروهای آمریکایی و اروپا نیامده‌اند که بروند، اگر قرار بود بروند اصلا نمی‌آمدند و عقب‌نشینی‌های آنها از عراق و افغانستان به صورت نمادین است اما اگر قرار باشد عقب‌نشینی کنند، ملت دو کشور باید آنها را از این دو کشور خارج می‌کند.
حاتمی با اشاره به بیداری ملت‌ها و نقش ایران در معادلات آینده منطقه و جهان تصریح کرد: به طور کلی ورود آمریکا به خاورمیانه باعث بیداری ملت‌های منطقه شد و بیداری ملت‌ها و قدرت منطقه‌ای ایران باعث می‌شود که اتحادیه اروپا علی‌الخصوص آمریکا تصمیم‌ دیگری در منطقه اتخاذ کنند.