سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/28
11:33 صبح

بهره برداری از پروژه پالایشگاهی ایران-اندونزی تا سال 2016

بدست شاپور در دسته

شرکت نفت پرتامینا خبر داد:
بهره برداری از پروژه پالایشگاهی ایران-اندونزی تا سال 2016

خبرگزاری فارس : شرکت نفت پرتامینای اندونزی با اعلام تاخیر در اجرای پروژه مشترک پالایشگاهی ایران-اندونزی اعلام کرد این پروژه در سال 2016 میلادی به بهره برداری خواهد رسید.


به گزارش خبرگزاری فارس ، رویترز ضمن اعلام این خبر افزود : شرکت پرتامینا طی سال 2006 قرارداد ابتدایی با شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی ایران به امضا رساند تا بر اساس آن پالایشگاه 300 هزار بشکه ای در اندونزی احداث شود .
قرار بود این پالایشگاه تا سال 2010 میلادی تکیمل شود . این در حالی است که عملیات اجرایی این پروژه هنوز آغاز نشده است .
خانم کارن آگوستیاوان رییس شرکت پرتامینا گفت ، ما باید بار دیگر با مقامهای ایرانی در خصوص این پروژه مذاکره کنیم . این پروژه باید دوباره مورد باز نگری قرار گیرد . این پالایشگاه طی سال 2015 یا 2016 به بهره برداری خواهد رسید .
یک مقام آگاه شرکت پرتامینا که خواست نامش فاش نشود ، گفت ، این پروژه با مشکلات مالی روبرو شده است . در ابتدا قرار بود ظرفیت این پالایشگاه 300 هزار بشکه در روز باشد ولی سپس ایران اعلام کرد که تنها می تواند 150 هزار بشکه در روز نفت خام به این پالایشگاه صادر کند . بحران مالی جهان نیز تامین منابع مالی برای اجرای چنین پروژه ای را سخت کرده است .
اندونزی بزرگترین وارد کننده فراورده های نفتی آسیا به شمار می رود . رییس جمهور اندونزی از شرکت پرتامینا خواسته است تا برای کاهش واردات ، پالایشگاههای بیشتری احداث کند .
رشد شدید تقاضای انرژی در اندونزی این کشور را به وارد کننده بزرگ انرژی تبدیل کرده است . این مساله موجب شد تا اندونزی از ادامه عضویت در اوپک انصراف دهد . اندونزی برای توسعه پروژه های پایین دستی نفت و گاز به سرمایه گذاری های کلان نیاز دارد .
پرتامینا هم اکنون 9 پالایشگاه با ظرفیت مجموع یک میلیون بشکه در روز در اختیار دارد . این میزان حدود 70 درصد نیاز داخلی اندونزی به سوخت را تامین می کند . پرتامینا تا کنون قراردادهای زیادی را با کشورهای خارجی در زمینه احداث پالایشگاه به امضا رسانده است ولی تا کنون هیچ یک از این پالایشگاهها ساخته نشده است .