سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/5/13
6:14 عصر

مدعیان تقلب در انتخابات هیچ سندی بر ادعای خود ارائه نکردند

بدست شاپور در دسته

کدخدایی در هشتمین اردوی سیاسی دانشجویان پسر- 1
مدعیان تقلب در انتخابات هیچ سندی بر ادعای خود ارائه نکردند

خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای نگهبان گفت: بعد از برگزاری انتخابات مباحثی در خصوص تقلب در انتخابات مطرح شد و بعضی از کاندیداها خواهان ابطال انتخابات شدند اما زمانی که از آنها پرسیده می‌شد که دلایل شما درباره وجود تقلب چیست، جوابی نمی‌دادند.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بعدازظهر امروز سه‌شنبه در هشتمین اردوی آموزش سیاسی دانشجویان پسر دانشگا‌ه‌های سراسر کشور که در دانشگاه عباسپور برگزار شده است، انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را متفاوت با سایر انتخابات‌ها دانست و افزود: این انتخابات از ابعاد مختلفی با انتخابات‌ دوره گذشته چه از نظر مسائل قبل از انتخابات و چه مسائل پیش‌آمده بعد از انتخابات، تفاوت‌های عمده داشت و حتی مسائل مربوط به انتخابات را امروز به صورت کم و بیش شاهد هستیم.
وی ادامه داد: از یک سال قبل از برگزاری انتخابات تحلیل‌ها در خصوص انتخابات شکل گرفت و پرداختن به مسائلی مانند اینکه انتخابات آینده ریاست جمهوری چگونه خواهد بود و چه کسانی در این دوره به عنوان نامزد شرکت خواهند کرد و رقابت‌ها چگونه رقم خواهد خورد؟ بر سر زبان‌ها افتاد.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه انتخابات دهم ریاست جمهوری برای تمامی افراد، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی از اهمیت بسیاری برخوردار بود، تصریح کرد: رقابت در این دوره در بین دو جناح مطرح به نام اصولگرا و اصلاح‌طلب شکل گرفت و این دو گروه عمده که در انتخابات حضور فعال داشتند، شروع به برنامه‌ریزی در خصوص انتخابات کرده و مسائل مربوط به آن را تحلیل کردند.
کدخدایی با بیان اینکه در بین جناح‌های سیاسی مسئله اول این بود که چه افرادی را باید به عنوان کاندید انتخاب کنند، خاطرنشان کرد:‌تفاوت‌ها و اختلاف نظرها در بین هر دو جبهه وجود داشت و هر دو جبهه سیاسی برای تعیین کاندیدای خود در تلاش بودند.
وی اضافه کرد: حتی رقابت بین کسانی که امروز وحدت رویه دارند، در جریان انتخابات پدید آمد و حتی خاتمی و موسوی نیز برای حضور در عرصه انتخابات تلاش‌هایی کردند که در انتها خاتمی به نفع موسوی کنار رفت و کروبی نیز به جمع کاندیدای انتخابات اضافه شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه از بین ثبت‌نام کنندگان برای کاندیداتوری در انتخابات نهایتاً چهار نفر مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفت،‌ اظهار داشت: البته افراد دیگری نیز مطرح بودند ولی به دلیل اینکه رای کافی را در شورا کسب نکردند، صلاحیت‌شان تائید نشد و در پایان 4 نفر که صلاحیت‌شان از دید شورای نگهبان به تائید رسید، به وزارت کشور معرفی شدند.
کدخدایی با بیان اینکه در فضای آرام سیاسی قبل از انتخابات هنوز مشخص نبود که چه کسانی وارد صحنه می‌شوند و چه کسانی رای اکثریت را به خود اختصاص خواهند داد، عنوان کرد: در این انتخابات یک روندی توسط کشورهای غربی دنبال شد تا از این انتخابات برای ضربه‌زدن به نظام استفاده کند.
وی ادامه داد: بدون اینکه کسی را متهم کنیم، باید گفت که فضایی در کشور ایجاد شد که برای رسانه‌های خارج از کشور و دشمنان ما بسیار قابل توجه بود و هرچند که ارائه این تحلیل قبل از انتخابات عمل راحتی نبود، اما در شرایط فعلی می‌توان به آن پرداخت.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رسانه‌ای مانند BBC فارسی 7 یا 8 ماه قبل از انتخابات شکل می‌گیرد و بر روی مباحث انتخاباتی متمرکز می‌شود، یادآور شد: در این شبکه با استفاده از کارشناسان مسلط به مسائل ایران به امور داخلی کشور پرداخته می‌شود و حتی تحلیل‌ها و اخباری که در رسانه‌های مکتوب و دیداری غرب مطرح می‌شود، از انتخابات در ایران به عنوان فرصتی برای تغییر وضعیت موجود نام برده می‌شود.
کدخدایی افزود: گاهی دولتمردان غربی به عمد یا به اشتباه از انتخابات به عنوان فرصتی برای ضربه به نظام یا فشار به آن نام می‌بردند.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شورای نگهبان به استناد اصل 192 قانون اساسی تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات سالم در کشور به کار گرفت، تاکید کرد:‌ این شورا تمام تمهیدات لازم را برای برگزاری انتخابات سالم در نظر گرفت تا مردم و کاندیداها هیچ شبهه در خصوص برگزاری انتخابات نداشته باشند.
وی ادامه داد: طبیعتا تجربه دوره‌های گذشته در این انتخابات مورد استفاده قرار گرفت و تدبیر جدیدی نیز اتخاذ شد تا کسانی که قصد ایجاد خلل در نظارت شورای نگهبان در انتخابات را دارند از دخالت آنها جلوگیری شود، زیرا طبق قانون نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان بوده و این شورا حتی شرایط حضور نمایندگان کاندیداها را در صندوق‌های اخذ رای فراهم کرده بود.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه که قبل از انتخابات از روسای ستادها برای حضور در این شورا دعوت شد و برنامه‌ این شورا برای صیانت از آرا به آنها اعلام شد، نمایندگان کاندیدا استقبال کردند، یادآور شد: اما چرا بعد از انتخابات آنها مطرح کردند که نمایندگان کاندیدها در پای صندوق‌های رای هیچ اقدامی نمی‌توانند انجام دهند، به هر حال نمایندگان کاندیدا اگر نسبت به این مسائل اعتراض داشتند باید گزارشی رابه شورای نگهبان ارائه می‌دادند تا به مسائل آنها رسیدگی شود.
کدخدایی با تاکید بر اینکه در انتخابات دهم ریاست جمهوری تمامی راهکارها برای حضور کاندیدا و نمایندگانشان فراهم شده بود، تصریح کرد: موسوی شب 22 خرداد ساعت 22 رسما اعلام کرد که پیروز انتخابات شده است و این اعلام وی در حالی صورت گرفت که انتخابات ساعت 10 شب به پایان رسیده بود، یعنی بعضی صندو‌ق‌ها شروع به شمارش آرا کرده و بعضی دیگر نیز در تهران هنوز رای‌گیری می‌کردند، البته لازم به ذکر است که این اقدام در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود که کاندیدایی قبل از اعلام مرجع قانونی خود را به عنوان پیروز انتخابات معرفی کنند،‌ اما موسوی با اعلام پیروزی خود در 22 خرداد در واقع یک اشتباه استراتژیک انجام داد، زیرا زمانی که شورای نگهبان و وزارت کشور هنوز هیچ آماری از نتایج انتخابات منتشر نکرده‌اند، چگونه فردی که هیچ اطلاعاتی در دست ندارد، خود را پیروز انتخابات معرفی می‌کند؟ این در واقع بزرگترین اشتباه موسوی در انتخابات بود.
وی اضافه کرد: بعد از برگزاری انتخابات نیز بحث‌هایی در خصوص تقلب در انتخابات مطرح شد و حتی بعضی از کاندیداها خواهان ابطال انتخابات بوند و زمانی که از آنها پرسیده می‌شد که دلایل شما در خصوص وجود تقلب چیست، آنها جوابی نمی‌دادند.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش با اشاره به اولین نامه موسوی به عنوان کاندیدای معترض در انتخابات به شورای نگهبان گفت:‌موسوی در اولین نامه خود در دو بند به مناظره بین خود و احمدی‌نژاد اشاره کرده و در آن نامه آورده بود که چون آن مطالب از طرف احمدی‌نژاد در مناظره مطرح شده باید انتخابات باطل شود ولی طبق قانون افراد باید شکایت مستند خود را ارائه کنند و در واقع بدون سند نمی‌توانند درخواستی کنند.
کدخدایی با بیان اینکه درخواست شورای نگهبان از کاندیداها این بود که مستندات خود را در خصوص تقلب در انتخابات به این شورا ارائه دهند، خاطرنشان کرد: بعد از درخواست شورای نگهبان از کاندیدا برای ارائه مستندات، کاندیداها فقط بیانیه صادر کردند و کروبی نیز درخواست ابطال انتخابات را مطرح می‌کرد.