سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/5/14
12:14 عصر

سیاست خارجی فعال و مقتدرانه را ادامه خواهیم داد

بدست شاپور در دسته

مشروح سخنان احمدی نژاد در مراسم تحلیف:
سیاست خارجی فعال و مقتدرانه را ادامه خواهیم داد

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور کشورمان گفت: در دوره جدید ما همچنان به سیاست خارجی فعال و مقتدرانه ادامه خواهیم داد و با برنامه‌ریزی در همه عرصه‌ها حضور پررنگی خواهیم داشت و همگان را به عدالت، صلح، و برادری دعوت می‌کنیم و در برابر زور گویان و زیاده خواهان خواهیم ایستاد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس محمود احمدی‌نژاد صبح امروز در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دهم در مجلس شورای اسلامی پس از قرائت دعای "اللهم‌ عجل لولیک‌ الفرج " ، گفت: خدا را سپاس می‌گویم که ملت ایران را دوباره به صحنه آورد و منشاء‌ خلق حماسه 22 خرداد قرار داد، حماسه‌ای که مقدمه تحولات بزرگ در ایران و تحولات گسترده در عرصه جهانی است.
وی ملت ایران را دارای نقش موثر در احیا و بالندگی فرهنگ و تمدن توحیدی دانست و افزود: امروز ملت ایران تمام قد وارد میدان شده و در حال پایه‌گذاری تمدنی با شاخصه‌های الهی است.
احمدی‌نژاد با اشاره به سابقه 30 ساله ملت ایران در پرچمداری عدالت و خداخواهی اظهار داشت: انتخابات اخیر جلوه آشکاری از هوشمندی و ایمان مردم به آرمان‌های بلند انقلاب بود.
وی 40 میلیون رای و انتخاب رئیس‌جمهور منتخب با حدود 25 میلیون رای را طراز مهمی دانست که به ثبت رسید و گفت: عظمت این حضور را می‌توان در شدت خشم دشمنان مشاهده کرد چرا که آنها گردوغبار فراوانی پراکندند و تلاش کردند آینده‌ای تاریک ترسیم کنند اما مردم اراده خود را اعمال کردند.
رئیس‌جمهور رای اخیر مردم را رای به ادامه راه انقلاب اسلامی و روند 4 ساله گذشته و تثبیت گفتمان ارزش‌مدار دانست و گفت: دفاع از مظلومان،‌ مهرورزی، ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی مستکبران، حفظ کرامت انسانی با حقوق شهروندی و دوستی و محبت از ویژگی‌های این گفتمان است.
وی افزود: در انتخابات 22 خرداد از سوی مردم لزوم حفظ استقلال و عزت و وحدت و یکپارچگی ملی فریاد شد و مردم ایران صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی و سازندگی و تعالی همه جانبه و لزوم وامدار نبودن به قدرت و ثروت را تثبیت کردند و به پرچم‌داری توحید و عدالت و برپایی جامعه الگو و نمونه رای دادند.
احمدی‌نژاد اظهار داشت: بنده انگیزه‌ای جز خدمت به مردم و کشور ندارم و جز به اعتلای مردم و کشور نمی‌اندیشم و در برابر خدا و شما نمایندگان ملت و ملت بزرگ ایران متعهد هستم و تردیدی ندارم که شما نیز خود را به مردم و کشور متعهد می‌دانید.
احمدی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های خود در دولت جدید افزود: بنده رئوس برنامه‌های خود را در ایام انتخابات به اطلاع مردم رسانیده‌ام که مورد استقبال مردم قرار گرفت و در مراسم تنفیذ نیز این برنامه‌ها را به اختصار بیان کردم که تائید مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در پی داشت و این برنامه‌ها به یک میثاق ملی تبدیل شده که همه در برابر آن مسئول هستیم و فارغ از آنکه هر فردی به چه کسی رای داده است، نیازمند عزم ملی هستیم و برادران و خواهرانم در مجلس و قوه قضائیه نیز پشتیبان دولت در تحقق این برنامه‌ها خواهند بود.
وی با اشاره مجدد به اهمیت انتخابات اخیر گفت: این انتخابات نشان داد که ملت ایران به افق‌های دوردست می‌نگرد و اهداف بلندی را دنبال می‌کند و به همین جهت سرعت حرکت ما نیز باید در شان این ملتی باشد که من و شما منتخب آن هستیم.
وی افزود: ما باید گام‌های بلندی برداریم و البته برای برداشتن این گام‌ها همیشه فرصت نیست و دیدید که برخی محدودیت‌ها و کوته‌بینی‌ها در 4 سال گذشته موجب شد که به همه اهداف مورد نظر نرسیم اما در دوره جدید با تمام توان نیازمند فعال‌سازی همه ظرفیت‌های کشور هستیم و مجلس و سایر قوا باید پشتیبانی کنند.
رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های در حوزه فرهنگ گفت: باید در همه بخش‌های آمورزشی و پرورش فرهنگ جاری شود و اندیشه‌های بلند و مفاخر علمی هر جایی که هستند در حوزه و در دانشگاه و در همه مراکز سرمایه‌های اصلی کشور و موتور حرکتی هستند و باید روش‌های بهتری برای حضور آنها در عرصه‌های مختلف فراهم شود و بنده اینجا از همه دعوت می‌کنم تا در این عرصه‌ها حضور پیدا کنند.
وی افزود: تنوع فرهنگی از زیبایی‌ها و سرمایه‌های مهم ما است و توسعه گردشگری نیز از جمله این سرمایه‌ها است.
رئیس جمهور با اشاره به نقش زنان در پیشرفت کشور گفت: زنان و دختران این سرزمین پاکترین و شریف ترین زنان این سرزمین هستند و باید زمینه حضور آنها در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، برنامه‌ریزی و مدیریتی فراهم شود.
احمدی نژاد ادامه داد: ملت ایران می‌تواند در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه بین المللی الهام بخش و امید آفرین باشد.
وی با اشاره به نقش خانواده در اجتماع و کشور گفت: خانواده از امور اجتماعی مهمی است و همه باید برای حفظ کیان خانواده تلاش کنند تا همه احساس آرامش و امنیت داشته باشند.
رئیس جمهور با تاکید بر عدم تفاوت بین افراد و شهروندان گفت: همه مردم شهروند درجه یک هستند و باید از حقوق مساوی برخوردار باشند و هیچ کس حق ویژه‌ای ندارد و هیچ کس نباید احساس کند که حقی از او دریغ شده و هیچ کس نباید ذره‌ای حس کند که حق و یا زمینه‌ای برای پیشرفت برای او فراهم نشده است.
احمدی نژاد در خصوص آزادی ‌های اجتماعی و فردی نیز گفت: همه باید از اوج آزادی صیانت کنند و هیچ کس حق ندارد آزادی‌ها را محدود کند.
وی با اشاره به برنامه های اقتصادی خود گفت: دولت در بخش اقتصادی کارهای بسیاری مهمی را دارد و باید این کارها انجام شود و ریشه توزیع ناعادلانه ثروت باید خشکانده و رانت‌خواری و ویژه خواری که منشاء فساد است باید از بین برود و نابود شود.
رئیس جمهور با اشاره به طرح تحول اقتصادی دولت و هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طرح بسیار مهمی است که اجرای آن نیازمند تصمیمات شجاعانه‌ای مجلس است و بنده به روشن بینی و شجاعت مجلس در این خصوص اطمینان دارم و در این دوره تضمین و اجرای برنامه پنجم توسعه در دستور کار دولت است.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه باید استعدادها در کشور شکوفا شود، اظهار داشت: همه باید باور کنند که می‌توان همه این کارها را به سرعت سامان داد و زنجیر استعداد از دست و پای مردم و نیروی انسانی به ویژه نیروی جوان که استعداد فراوانی دارد و آینده سازان این کشور هستند باید باز شود تا ایران به اوج سربلندی و اوج قله‌های پیشرفت برسد و من و شما باید برای تحقق این امر همت کنیم.
وی با اشاره به سیاست خارجی دولت دهم و برنامه دولت در این خصوص گفت: در این دوره جدید ما همچنان به سیاست خارجی فعال و مقتدرانه ادامه خواهیم داد و با برنامه‌ریزی در همه عرصه‌ها حضور پررنگی خواهیم داشت و همگان را به عدالت، صلح، و برادری دعوت می‌کنیم و در برابر زور گویان و زیاده خواهان خواهیم ایستاد.
رئیس جمهور ادامه داد: باید در مدیریت جهانی نقش اساسی را ایفا کنیم و دخالت‌های بی‌جا، ناامنی‌ها و اختلالات فرهنگی در سیاست آنها باید اصلاح شود و آنها باید در مقابل رفتارهای خود در مقابل ملت ایران پاسخگو باشند.
احمدی نژاد با تاکید کرد: ما در برابر قانون شکنی، مداخله گری تجاوزات، جنگ طلبی و بی عدالتی سکوت نخواهیم کرد و این در حالی است که ما خواهان رابطه دوستانه و مبتنی بر صلح، عدالت و برادری هستیم اما توهین را قبول نخواهیم کرد.
وی با اشاره با اشاره به عدم ارسال پیام تبریک از سوی برخی کشور‌ها گفت: برخی از کشورها اعلام کردند که ما دولت و انتخابات را به رسمیت می‌شناسیم، اما پیام تبریک ارسال نخواهیم کرد، دلیل این رفتار آنها این است که دموکراسی را در راستای منافع شخصی خود می‌‌خواهند و ما به آنها می‌گوییم که کسی در ایران منتظر پیام تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم های شما و نه برای تبریک‌ها و لبخند‌های شما ارزشی‌ قائل نیست.
رئیس جمهور با تاکید بر رسیدن ایران به قله‌های پیشرفت گفت: به فضل الهی و با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و عزم راسخ ملت دوران جدیدی از شکوفایی برای بشریت آغاز شده و باید جایگاه و نقش خود را شناخته و به وظایف خود عمل کنیم و باور کنیم که ایران می‌توان بر قله های پیشرفت و استعداد بایستد.
احمدی نژاد در پایان سخنان خود اظهار داشت: باید باور کنیم که ملت ایران می‌تواند بر قله‌ها بایستد و باید به قله‌ها، راه نورانی و آرمان‌های بلند الهی بنگریم و از جزئیات دست و پا گیر و حواس‌پرتی‌ها عبور کنیم و باور کنیم می‌توانیم، باور کنیم که حاکمیت عدالت و صلح در راه و شمیم عطر گل محمدی و فرزند برومند پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) و حضرت ولی‌عصر (عج) در عالم پیچیده است و صبح درخشان بشریت نزدیک است و بیایید سپیده را در انتظار طلوع خورشید باور کنیم که ما می‌توانیم.