سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/5/14
12:17 عصر

تلفات آنفلوانزای خوکی کمتر از سایر آنفلوانزاها است

بدست شاپور در دسته

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین:
تلفات آنفلوانزای خوکی کمتر از سایر آنفلوانزاها است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: آنفلوانزای خوکی بیماری خیلی خطرناکی نیست و حتی میزان مرگ و میر در آنفلوانزای خوکی نسبت به انواع دیگر آنفلوانزاها کمتر است.


سید سعید اسکویی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: هر ساله به ویژه در فصل بهار و پاییز با اوج شیوع بیماری آنفلوانزا مواجه هستیم و آنفلوانزا شرایطی خاصی دارد که این بیماری را از دیگر بیماری‌ها متفاوت ساخته است.
وی ادامه داد: نخستین ویژگی بیماری آنفلوانزا این است که به سرعت در سطح جامعه گسترش یافته و قدرت سرایت بالایی دارد، دومین ویژگی این بیماری این است که در بعضی شرایط خاص می‌تواند موجب مرگ و میر می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین اضافه کرد: سومین ویژگی بیماری آنفلوانزا این است که قدرت تغییر شکل دارد و هر سال ویروس این بیماری خود را به شکلی جدید نشان می‌دهد که این تغییر شکل به دلیل دو آنتی ژن مهم H و N آنفلوانزا است.
وی افزود: تلاقی هر کدام از این دو آنتی‌ژن H و N با زیرمجموعه‌هایشان می‌تواند یک نوع جدیدی از آنفلوانزا را ایجاد کند و به طور عموم هر سال با یک نوع از آنتی‌ژنی که با هم ترکیب می‌شوند، روبه‌رو هستیم و همین امر کار را برای ما در سیستم سلامت سخت می‌کند چراکه باید هر سال بر اساس نوع آنفلوانزا واکسن آن ساخته شود.
اسکویی عنوان داشت: ویروس آنفلوانزا می‌تواند در حیواناتی مانند پرندگان، حیوانان وحشی، خوک، پرندگان مهاجر و ماکیان نیز ایجاد بیماری کند و ویروس آنفلوانزا در نوع پرندگان و نوع خوکی این قدرت را پیدا کرده است که به انسان منتقل شود.
وی با اشاره به علائم بیماری آنفلوانزا اعلام کرد: تب، سردرد و درد عضلانی از علائم ویژه و در کنار این علائم سرفه، سوزش گلو، آبریزش بینی و قرمزی چشم نیز از علائم دیگر بیماری آنفلوانزا است که این علائم در انواع این بیماری مشترک است و تمام زیرگروه‌های آنفلوانزا این علائم را دارند.
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین با اشاره به تفاوت‌های بیماری آنفلوآنزا یادآور شد: در نوعی از آنفلوآنزا قدرت انتشار و گسترش بیماری بسیار بالا است و برخی نیز قدرت بیماری‌زایی بالایی دارند و علائم شدیدی را ایجاد می‌کنند.
وی توضیح داد: بیماری آنفلوانزا طی مدت هفت تا 10 روز بهبود می‌یابد و درمان خاصی نیز نیاز ندارد و فقط لازم است کسی که مبتلا به این بیماری می‌شود استراحت کرده و مایعات زیاد مانند شیر گرم و غذاهایی مانند سوپ و آش مصرف کند.
اسکویی افزود: ولی گاهی ممکن است که این بیماری عوارضی را در پی داشته باشد که این عوارض موجب مرگ و میر می‌شود که مهم‌ترین عارضه ذات‌الریه است که به ویژه در کودکان زیر پنج سال، خانم‌های باردار و افراد سالمند باید مراقبت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
وی با اشاره به آنفلوانزای نوع خوکی تصریح کرد: آنفلوآنزای خوکی با آنتی ژن N1H1 علائمی مانند آنفلوانزای معمولی دارد و یکی از ویژگی‌های آن سرعت گسترش بسیار زیاد آن است که یکی از راه‌های مهم انتشار آنفلوانزا در عطسه و سرفه است بنابراین اگر فردی مبتلا به آنفلوانزا شد باید در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرد تا این بیماری به دیگران منتقل نشود و فرد مبتلا باید استراحت کرده و از جمع دور باشد چراکه تماس با دیگران و حتی دست دادن موجب انتقال این بیماری می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین تأکید کرد: آنفلوانزای خوکی بیماری خیلی خطرناکی نیست و مانند بیماری آنفلوآنزای معمولی است و قالب افراد اگر مبتلا شوند، بهبود می‌یابند ولی باید تلاش شود از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: میزان مرگ و میر در آنفلوانزای خوکی نسبت به انواع دیگر آنفلوانزا کمتر است ولی سرعت انتشار بیماری بالاست و مردم نگرانی خاصی نداشته باشند و با رعایت بهداشت فردی می‌توانند از ابتلا به این بیماری در امان بمانند و در صورتی که فردی به این بیماری مبتلا شود با رعایت بهداشت فردی از سرایت آن جلوگیری کرده است.
اسکویی بیان داشت: واکسن خاصی برای این نوع آنفلوانزا ساخته نشده است و امیدواریم پنج تا شش ماه آینده واکسن آن ساخته شود و اگر کسی مبتلا شد همان داروهای آنفلوانزا معمولی را مصرف کرده و استراحت کند، مایعات مصرف کند و با یک مراقبت ساده هم سریعتر خوب می‌شود و هم از عوارض آن جلوگیری می‌شود.