سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/23
12:17 عصر

رایزنیهای متکی در شرم الشیخ

بدست شاپور در دسته

رایزنی‌های متکی در شرم الشیخ

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در حاشیه اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در شرم الشیخ با برخی از وزرای خارجه و روسای هیئت‌های شرکت کننده دیدار و تبادل نظر کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان دیروز دوشنبه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد که در شرم الشیخ مصر در حال برگزاری است،‌ با روسای هیئت‌های سوریه و کره شمالی و وزیران خارجه، مصر، عمان، لبنان، بلاروس و سریلانکا و همچنین معاون وزیر خارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدارها راه‌های گسترش روابط دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ضرورت استفاده از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای حل بحران‌های بین‌المللی از جمله بحران اقتصادی کنونی در جهان از دیگر محورهای مورد گفتگو در این دیدارها بود.
خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز دیروز از دیدار متکی با احمد ابوالغیط همتای مصری‌اش خبر داد ولی به محتوای گفتگوهای متکی با ابوالغیط اشاره‌ای نکرد و تنها گزارش داد که این دیدار در یکی از تالارهای محل برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در شرم‌الشیخ برگزار شده است.
علاوه بر این منوچهر متکی در حاشیه این اجلاس با «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه دیدار و طرفین در این دیدار مناسبات دو کشور دوست و تحولات اخیر منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند.
اجلاس وزرای امور خارجه عضو این جنبش از دیروز به مدت دو روز در این محل برپا شده و پانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد نیز چهارشنبه و پنجشنبه 24 و 25 تیرماه (15 و 16 جولای) در این محل برگزار می شود، کوبا در این نشست ریاست این نهاد را به کشور میزبان یعنی مصر واگذار خواهد کرد.
ایران نیز در سال 2012 ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده خواهد گرفت.
جنبش عدم تعهد متشکل از 118 کشور در سال 1961 در بحبوحه دوران جنگ سرد با تلاش «جواهر لعل نهرو» نخست‌وزیر فقید هند، «سوکارنو» از اندونزی، «جمال عبدالناصر» از مصر و «ژنرال تیتو» از یوگسلاوی با هدف وحدت بین کشورهایی بنیان گذاشته شد که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم قرار داشتند.
این جنبش تاکنون 14 نشست در سطح سران برگزار کرده و تقریباً بیش از دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل در آن عضو هستند.