سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/23
12:18 عصر

انتخاب آمانو فرصت جدیدی برای اعاده حیثیت آژانس است

بدست شاپور در دسته

طلایی‌نیک در گفتگو با فارس:
انتخاب آمانو فرصت جدیدی برای اعاده حیثیت آژانس است

خبرگزاری فارس: عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس انتخاب «یوکیا آمانو» به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فرصت جدیدی در حفظ و اعاده حیثیت این نهاد بین‌المللی دانست.


رضا طلایی نیک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص انتخاب "یوکیا آمانو " به سمت مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: انتخاب آمانو فرصت جدیدی برای اعاده حیثیت این نهاد بین‌المللی است.
وی افزود: آمانو با داشتن تخصص و سوابق فنی و حرفه‌ای می‌تواند فرصتی برای صیانت از حیثیت آژانس و جبران آسیب‌های رسیده به این نهاد مهم بین‌المللی باشد زیرا در گذشته در برخی از مراحل، حیثیت و جایگاه آژانس به لحاظ حرفه‌ای و حقوقی مخدوش شده است.
این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه مدیرکل جدید آژانس به شرط مقاومت در برابر فشارهای سیاسی احتمالی امکان ایفای نقش حرفه‌ای، مدیریت کارآمد و صیانت از جایگاه حقوقی و حیثیتی آژانس را خواهد داشت، یادآور شد: در صورت تاثیرپذیری سیاسی از فشار برخی قدرت‌ها به رغم توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای جایگاه مدیرکل و آژانس متزلزل خواهد شد.
طلایی نیک با اشاره به مقاومت نسبی و شکننده البرادعی در برابر فشارهای سیاسی چند قدرت زورگو گفت: گزارشات دو پهلوی البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اسناد بارزی از تاثیرپذیری آژانس و البرادعی از فشارهای سیاسی و خروج این نهاد از مسیر حقوقی و حرفه‌ای بود که علاوه بر لطمه نسبی به حیثیت البرادعی و آژانس، کارآمدی این نهاد ناظر فعالیت‌های هسته‌ای در محیط بین‌المللی را متزلزل کرد.
وی افزود: ایران به رغم اعمال فشارهای سنگین چند قدرت زورگو و تزلزل نسبی البرادعی و شورای حکام آژانس در مقاومت منطقی و خنثی کردن این فشارها موفق بود و تجربیات سیاسی و دیپلماتیک ایران با تکیه بر تدابیر فنی و حقوقی و برخورداری از پشتوانه مردمی می‌تواند در صورت تاثیرپذیری مدیرکل جدید از فشارهای سیاسی احتمالی موجب موفقیت‌های بعدی در آینده باشد.
نماینده سابق مجلس استفاده ابزاری غرب از موضوع هسته‌ای ایران در آژانس و شورای امنیت به رغم تبلیغات سنگین در رسانه‌های وابسته به استکبار را برای اکثر کشورها و نخبگان جهان آشکار خواند و تصریح کرد: غرب همانند گذشته و مشابه برخی از سوژه‌سازی‌های انحرافی و ابزاری از توسل به موضوع هسته‌ای ایران برای اعمال فشار در محیط بین‌المللی رسوا خواهد شد.
طلایی‌نیک با ذکر این نکته که ایران از اظهارات اولیه آمانو مبنی بر "نبودن هیچگونه دلیل و مدرک معتبر در انحرافی بودن فعالیت‌های هسته‌ای استقبال می‌کند " خاطرنشان کرد: تاریخ و ملت ایران و جامعه بین‌الملل میزان استقلال و استقامت مدیرکل جدید آژانس را در ادامه مواضع اولیه خود قضاوت خواهند کرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مدیرکل جدید آژانس با ایستادگی بر اظهارات اولیه خود مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برابر فشارهای سیاسی احتمالی، از حیثیت خود و آژانس صیانت کند.