سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/4/28
11:29 صبح

ترکها خواستار تعامل اقتصادی بیشتر با ایران هستند

بدست شاپور در دسته

فارس گزارش می‌دهد؛
ترک‌ها خواستار تعامل اقتصادی بیشتر با ایران هستند

خبرگزاری فارس: به عقیده کارشناسان اقتصادی ترکیه، ایران به عنوان یکی از پتانسیل‌های اقتصادی منطقه به حساب می‌آید که در صورت تعامل اقتصادی بیشتر ترکیه با این کشور، می‌توانند خود را‌ هر چه بیشتر در سطح منطقه مطرح سازند.


به گزارش باشگاه خبری فارس "توانا " به نقل از خبرگزاری TRT ترکیه، کشور ایران چهارمین کشور دارای منابع نفت و گاز جهان است که در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بعد از عربستان سعودی بیشترین حجم تولید نفت خام را دارا است.
این گزارش حاکی است کشور ایران 10 درصد ذخایر نفت و 15.7 درصد ذخایر گاز جهان را دارا است و مطابق با آمار شرکت "بریتیش پترولیوم "، در پایان سال 2007 میلادی، ایران 138 میلیارد و 400 میلیون بشکه ذخایر قطعی نفت داشته است.
بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول نیز، ایران در سال 2006 روزانه 4.4 میلیون بشکه نفت تولید ‌کرده است.
بنابراین گزارش همچنین بر اساس آمار ارائه شده از جانب شرکت "بریتیش پترولیوم "، ایران در پایان سال 2007 دارای 27.80 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی بوده است که این به معنای دارا بودن 15.7 درصد مجموع ذخایر گاز جهان است.
کشور ایران بعد از روسیه در جایگاه دوم کشورهای دارای ذخایر گاز قرار دارد ولی با این وجود از ترکمنستان گاز طبیعی وارد و به ترکیه صادر می‌کند.
بر اساس این گزارش نزدیک به 80 درصد درآمد صادراتی ایران از نفت و گاز تأمین می‌شود اما به دلیل نبود صنایع پالایشگاهی لازم، ایران 40 درصد نفت خام را دوباره به صورت فرآورده‌های پتروشیمی وارد می‌کند.
این گزارش حاکی است صندوق بین المللی پول برآورد می‌کند ایران 17.5 درصد از حجم درآمد ناخالص داخلی سالیانه خود را صرف حمایت از سبد مصرف انرژی می‌کند.
بر اساس این گزارش اقدام دولت ایران در زمینه آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص بنزین، یک اقدام جسورانه بود که در صورت برنامه‌ریزی مناسب و طولانی‌مدت می تواند به سالم‌سازی اقتصاد و هدایت یارانه‌ها کمک شایانی ‌کند.

*توجه خاص به تحصیلات عالی در کشور ایران

بنابراین گزارش، ایران که از پانزده سال قبل، برای تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز سیستم آموزشی وسیعی را تدارک دیده است هم اکنون ثمرات این سرمایه گذاری را به چشم می بیند.
به گزارش فارس، ایران شرایط تحصیل را در مناطق محروم فراهم ساخته و اختلاف جنسیتی را در تمامی مقاطع تحصیلی کاهش داده است .
در این مدت، درصد باسوادی در بین جوانان‌ افزایش یافت که این درصد بخصوص در بین دختران ایرانی افزایش بسیار چشمگیری داشت به طوری که تعداد دانشجویان دختر از دانشجویان پسر فراتر رفت.

*بهداشت و سلامت جامعه از اولویت‌های مقامات ایرانی است

بنابراین گزارش در حالی که ایران بودجه بهداشت و سلامت را در سال 2005 به معادل 7.8 درصد درآمد ناخالص داخلی افزایش داده است، این رقم در عربستان سعودی در سال 2007 برابر با 3.4 درصد، در عراق در سال 2007 برابر با 1.4 درصد و در ترکمنستان در سال 2005 برابر با 4.8 درصد بوده است.
بنابراین گزارش در سال 2005 بودجه بهداشت بریتانیا معادل 2.8 درصد درآمد ناخالص داخلی کشور بوده است.

*تعاملات اقتصادی ایران و ترکیه

‌در چند سال گذشته بالا بودن قیمت نفت تا حد زیادی امکان بزرگ‌تر کردن بدنه دولتی را فراهم کرده بود اما دولتمردان ایران برای پیشرفت بیشتر چاره‌ای جز برنامه‌ریزی میان مدت و دراز مدت ندارند، زیرا شرایط اقتصادی منطقه و جهان در حال تغییر است و هر کشوری باید بتواند با برنامه‌ریزی بومی، در تمامی مراحل از شرایط سخت گذر کند.
ایران به عنوان یکی از پتانسیل‌های اقتصادی منطقه آسیا در کنار کشوری مانند ترکیه می توانند خود را در سطح منطقه مطرح سازند که این مورد تنها با تعاملات بیشتر اقتصادی و اجرای برنامه مناسب توسعه بین دو کشور امکان پذیر است.

*ترکیه نقشی حیاتی برای اقتصاد ایران دارد

بنابراین گزارش ترکیه با جمعیت 73 میلیونی خود، در حوزه نفت و گاز بازاری بزرگ و مشتری بالقوه برای ایران است.
کشور ترکیه همچنین می تواند گذرگاه ورود ایران به اروپا و اقتصاد آزاد باشد و در صورت برنامه‌ریزی درست از سوی سیاستگذاران اقتصادی ایران، این دو کشور به خوبی می‌‌توانند از پتانسیل همسایگی و محاسن همجواری در جهت بهبود شرایط اقتصادی یکدیگر بهره‌مند شوند.

88/4/28
11:28 صبح

عقبنشینی کلینتون از مذاکره با هند درباره تحریم بنزین ایران

بدست شاپور در دسته

عقب‌نشینی کلینتون از مذاکره با هند درباره تحریم بنزین ایران

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه آمریکا، که برای یک دیدار رسمی در هند به سر می برد، تاکید کرد ، در مورد موضوع تحریم فروش بنزین به ایران با مقام های دولت هند گفتگویی نداشته است.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بی بی سی ، یکی از تامین کنندگان اصلی بنزین وارداتی ایران شرکت هندی ریلاینس است. کنگره آمریکا درصدد تحریم این شرکت و دیگر شرکت های اروپایی تامین کننده بنزین ایران است.
این در حالی است که هیلاری کلینتون در یک کنفرانس خبری در هتل "قصر تاج " در شهر بمبئی تصریح کرد ، در مورد صادرات بنزین شرکت رلاینس به ایران با مقام های دولت هند گفتگویی نداشته است.
وی بدون اینکه موعد مشخصی را تعیین کند مدعی شد، "این چیزی است که ما بعدا به آن توجه خواهیم کرد. "
علاوه بر شرکت هندی ریلاینس، بخش اعظم بنزین وارداتی ایران توسط شرکت فرانسوی توتال، شرکت های سوییسی ویتول و گلنکور و شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم تامین می شود. شرکت بیمه لویدز لندن بیمه کننده بیشتر محموله های بنزین صادراتی به ایران است.
کمیته بودجه مجلس نمایندگان کنگره در ماه ژوئن امسال هنگام تصویب طرح بودجه سالانه وزارت امور خارجه آمریکا، یک ماده الحاقی به این طرح ضمیمه کرد که اعطای وام و اعتبار به شرکت های خارجی تامین کننده بنزین ایران را منع می کند.
مارک کرک، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در آن زمان گفته بود که شرکت هندی ریلاینس، هدف اصلی این الحاقیه است.
به گفته این عضو کنگره، "بانک صادرات و واردات آمریکا " در سال های گذشته وام هایی به ارزش تقریبی 900 میلیون دلار در اختیار شرکت ریلاینس قرار داده است.
تلاش اصلی در کنگره آمریکا برای تحریم بنزین وارداتی ایران از ماه آوریل 2009 آغاز شد.
مجالس سنا و نمایندگان کنگره در اواخر ماه آوریل طرح تحریم واردات مواد نفتی پالایش شده از جمله بنزین و گازوئیل ایران را تدوین کردند. این طرح به اختصار "ایرپسا " نام دارد.
طرح "ایرپسا " بنابر تصمیم مقام های ارشد حزب دموکرات که کنترل کنگره را در دست دارند، در عمل وارد پروسه قانونگذاری نشده است.
هاورد برمان، رئیس دموکرات کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، در آن زمان تاکید کرده بود که به دلیل حمایت از استراتژی کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با ایران، قصد ندارد آن طرح را در "آینده نزدیک " به تصویب برساند.

88/4/28
11:27 صبح

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شد

بدست شاپور در دسته

در پی استعفای آقازاده؛
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شد

خبرگزاری فارس: در پی استعفای «رضا آقازاده» از ریاست سازمان انرژی اتمی، علی اکبر صالحی نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شد.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، شب گذشته رییس جمهور در آخرین جلسه هیات دولت که در مشهد مقدس برگزار شد، اعلام کرد که «علی اکبر صالحی» به سمت معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی انتخاب شده است.
علی اکبر صالحی در دولت هشتم، نمایند‏گی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‏المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت و از آذر 1361 تا دی 1368، ریاست دانشگاه صنعتی شریف را عهده‏دار بود.
رضا آقازاده در اول تیرماه، استعفای خود را تحویل رئیس جمهور داده بود که مورد پذیرش قرار گرفت.

88/4/28
11:27 صبح

اسارت 4 دیپلمات نقض آشکار کنوانسیون وین است

بدست شاپور در دسته

یکی از دیپلمات‌های آزاد شده ایرانی در گفتگو با فارس:
اسارت 4 دیپلمات نقض آشکار کنوانسیون وین است

خبرگزاری فارس: «مجید قائمی حیدری» اسارت 4 دیپلمات ایرانی را نقض آشکار کنوانسیون وین برشمرد و گفت: سازمان‌های بین‌المللی و دولت لبنان مسئول پیگیری آزادی این دیپلمات‌ها هستند.


«مجید قائمی حیدری» یکی از دیپلمات‌های آزاد شده ایرانی که توسط نیروهای‌ آمریکایی در عراق ربوده شده بود در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبری فارس (توانا)، با بیان این که خواستار پیگیری وضعیت 4دیپلمات‌ ایرانی ربوده شده در لبنان از طریق مراجع بین‌المللی است، گفت: این افراد در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند، بر این اساس ما از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم با فشار بر این رژیم هر چه سریعتر و بی و قید و شرط وضعیت این 4 نفر را مشخص کنند تا آنها نیز به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.
وی با اشاره به اینکه این دیپلمات‌ها از «مصونیت سیاسی» برخوردار بودند، اسارت این دیپلمات‌ها را نقض آشکار کنوانسیون حقوق دیپلماتیک خواند و دولت لبنان را مسئول حفظ جان و امنیت آنها دانست.
این دیپلمات از کلیه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و ... خواست که با این نقض قوانین برخورد و تلاش خود را برای رفع ابهام از این پرونده انجام دهند.
حیدری در ادامه بیست‌ و ‌دوم خرداد را به عنوان روزی برجسته و حماسی در تاریخ ایران خواند و اظهار داشت: خوشحالی ما در دوران اسارت زمانی بود که نتیجه انتخابات در ایران با مشارکت 85 درصدی مردم اعلام شد و این یک پیروزی برای ایران اسلامی بود.
وی بر ضرورت «اتحاد» در بین تمامی اقشار جامعه تاکید کرد و گفت: وجود نعمت رهبری در ایران به گونه‌ای است که هر گونه آسیب را از کشور دور می‌کند و به فرموده امام راحل باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا مملکتمان آسیبی نبیند.

*افتخارم این است که سرباز رهبرم

من به عنوان سرباز رهبری حمایت کامل خود را از مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام می‌کنم و لبیک گوی اوامر ایشان هستم و به این امر نیز افتخار می‌کنم.

*شکنجه آمریکایی‌ها روحی و روانی بود

وی به شکنجه‌های روحی و روانی آمریکایی‌ها در دوران اسارت اشاره کرد و اظهار داشت: نیرو‌های اشغالگر آمریکایی ما را با روش گوناگون از جمله نگهداری در یک سلول‌ کوچک و تاریک، استفاده از حمام‌های آب سرد و بازرسی‌ها بسیار زیاد، ایجاد سروصداهای بلند با دستگاه‌ها و زندان‌بان‌ها که باعث ایجاد عوارضی در بخش شنوایی ما شده و نگهداری در چادرهایی با توجه به گرمای سوزان عراق، شکنجه‌مان می‌دادند.
وی در پایان از دعای خیر مردم غیور ایران برای آزادیش از بند نظامیان آمریکایی تقدیر و تشکر کرد.

88/4/28
11:26 صبح

نقض مکرر حقوق بشر در فرانسه

بدست شاپور در دسته

نقض مکرر حقوق بشر در فرانسه

خبرگزاری فارس: در حالی که دولت فرانسه از مدعیان به اصطلاح حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است اما حقوق اقلیت‌های قومی، نژادی و مذهبی و همچنین وضعیت زنان و کودکان در این کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.


به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی و مطالعه وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فرانسه حکایت از آن دارد که در این کشور نقض آشکار موازین انسانی، حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به شکل گسترده و فزاینده صورت می‌گیرد.
این در حالی است که دولت فرانسه که از مدعیان به اصطلاح حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در جهان به شمار می‌رود، گاها در حرکتی نمایشی اقدام به انتشار دمارش‌های حقوق بشری علیه کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران می‌کند. در حالی که حقوق اقلیت‌های قومی، نژادی و مذهبی فرانسه و همچنین وضعیت مهاجرین، زنان و کودکان و ... در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. به طور نمونه، خشونت نیروهای پلیس فرانسه در درگیری‌های اخیر بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهر مونترویل در نزدیکی پاریس نگرانی‌هایی را درباره نحوه عملکرد نیروهای امنیتی آن کشور ایجاد کرده است. شماری از فرانسوی‌ها نیز اخیراً در اعتراض به نابینا شدن یکی از معترضان از یک چشم بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و اصابت گلوله پلاستیکی به چشم وی تظاهراتی را برگزار کردند.
در چنین وضعیتی آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به واقعیت‌های جوامع غربی و نقض آشکار حقوق بشر در آن کشورها و از جمله فرانسه از طریق آمار، ارقام و مستندهای رسانه‌ای و خبری در خور توجه می‌باشد. آمار و ارقام ذیل بخشی از واقعیات حقوق بشری در فرانسه است که نشان از بحران فرهنگی و هویتی در آن کشور دارد و مرور آنها واقعیات جامعه امروز فرانسه را آشکارتر می‌کند.
- بیش از 11 درصد از زنان فرانسوی (که مورد مصاحبه قرار گرفتند) اعلام کردند که مورد خشونت واقع شده‌اند. 40 درصد از این 11 درصد در دوره کودکی مورد خشونت قرار گرفته‌اند، همچنین در حدود 3 درصد فرانسوی قربانی خشونت جنسی دائم در کودکی بوده‌اند.
- 2/4 درصد از زنان قربانی خشونت در دوران کودکی، در کانون خانواده توسط اعضای خانواده قربانی زنای با محارم شده‌اند.
- به طور متوسط روزانه بیش از یک حکم محکومیت در دادگاه‌های فرانسه در مورد تجاوز به محارم و یا شخصی از اعضای نزدیک خانواده و یا اسلاف وی صادر می‌شود.
- بیش از 3/2 درصد از کل جمعیت فرانسه از پدر و ناپدری و یا عضو دیگر خانواده در اثر داشتن یک رابطه جنسی اجباری یا تلاش به ارتباط جنسی اجباری در کودکی رنج برده‌اند.
- 2/8 درصد از مردان اعلام کرده‌اند که قربانی یک رابطه جنسی قبل از سن 18 سالگی در داخل خانواده شده‌اند.
- در حال حاضر در 200 زندان فرانسه بیش از 63 هزار زندانی وجود دارد که یکی از بالاترین آمار در سطح اتحادیه اروپاست.
- بر طبق اعلام مدیریت زندان‌های فرانسه در نیمه اول ژانویه امسال تعداد خودکشی‌ها در زندان‌های فرانسه حدود دو برابر مدت مشابه سال قبل گزارش شده است. این رقم دو برابر کشورهای دیگر اروپایی نظیر آلمان، بریتانیا و اسپانیا می‌باشد. طی سه سال اخیر در مجموع 304 زندانی در زندان‌های فرانسه خودکشی کرده‌اند و این آمار روند تصاعدی دارد.
- در حال حاضر در فرانسه بیش از 7/9 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند که درآمد روزانه آنها براساس معیارهای بانک جهانی و صندوق‌ بین‌المللی پول پایین‌تر از استانداردهای لازم است. این در حالی است که این رقم در سال 2005 حدود 7/7 میلیون نفر بود. بحران اقتصادی باعث افزایش بیکاری، جنایت و کاهش سطح و استاندارد زندگی فرانسویان شده که نارضایتی‌های زیادی را به دنبال داشته است.
- در دعواهای خانوادگی در فرانسه در هر سه روز یک زن و هر 14 روز یک مرد کشته می‌شود.
- تا کنون 48 رای حقوق بشری علیه فرانسه در دادگاه حقوق بشری اروپایی داده شده است.
علاوه بر موارد فوق، بدرفتاری و خشونت علیه مهاجران، قاچاق دختران و زنان در فرانسه (برطبق گزارش کمیته مبارزه با اشکال تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد) خشونت فزاینده علیه زنان فرانسوی، نقض آشکار حقوق اساسی مسلمانان و سایر اقلیت‌ها و اقدامات نژادپرستانه علیه آنان و... از جمله موارد آشکار نقض حقوق بشر در فرانسه است.

<      1   2   3   4   5   >>   >