
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره)، حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی که در جمع مسئولان و دستاندرکاران ستاد بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی سخن میگفت، تجمع میلیونی مردم ایران در حرم مطهر بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دریایی دانست که همه ناپاکیها را از بین میبرد و با گرامیداشت یاد امام، فرزندان و همسر مکرمه امام و شهدای انقلاب و دفاع مقدس گفت: ایران امروزی در سایه خونهای مقدس شهدای عظیم الشأن انقلاب و دفاع مقدس نفس میکشد، هرگز نباید دلاوری این گلهای پریشان را فراموش کنیم.
یادگار امام با برشمردن ویژگیهای شخصیتی امام راحل گفت: امام فقیه، عارف، فیلسوف، اصولی و مفسر بود اما آنچه امام را برای همه تاریخ جاودانه کرد، رهبری انقلاب اسلامی و تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.
وی به تشریح دلایل جامعه شناختی پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: تمام جریانات و حرکات انقلابی و مردمی در پاسخ به نیاز جامعه بوده است. تشخیص نیاز، پیدا کردن راه حل و عمل به آن سه مرحله حل مشکلات جامعه است که معمولاً هر سه مرحله توسط یک شخص انجام نمیگیرد.
یادگار امام با بیان اینکه سالها طول میکشد تا برای مشکلات، بعد از شناسائی راه حل ارائه شود، به تحلیل تاریخی این تغییرات اجتماعی پرداخت و تشریح کرد: در دوران مشروطه همه مردم فهمیده بودند که جامعه مشکلی دارد، اما نمیدانستند مشکل چیست. عدهای از تحصیل کردههای فرنگ، مشکل جامعه را استبداد قلمداد و مشروطه را به عنوان راه حل ارائه کردند.
سیدحسن خمینی به تضاد تئوری روشنفکران مشروطه خواه با آموزههای دانشگاهیشان اشاره کرد و گفت: اینکه فارغالتحصیلان دانشگاههای فرانسه بجای تئوری جمهوریت، تئوری مشروطه را پیشنهاد میکنند، ریشه در وابستگی آنها به دربار داشت. آنها میخواستند هم اوضاع را درست کنند و هم منافع خود را حفظ کنند.
وی با بیان اینکه روشنفکران دوران مشروطه در تشخیص درد جامعه اشتباه کرده بودند، گفت: مشکل جامعه استبداد بود، اما این تمام مشکل نبود، چیزهای دیگری هم بود که آنان از درک آن عاجز بودند.
یادگار امام به ضعف دولت مرکزی در اواخر حکومت قاجاریه اشاره و تصریح کرد: عدهای از نخبگان اواخر قاجار، دیکتاتوری رضاخانی را پاسخی به هرج و مرج موجود عنوان کردند. آنان که استبداد رضاخانی را تئوریزه کردند، روشنفکران غربزده بودند. رضاخان پا بر دوش یک عده قزاق بی سواد نگذاشت، بلکه پابردوش افراد تحصیل کرده گذاشت که برخیها اشرافیان قاجار بودند و برخی دیگر روحانیان زمان.
وی با بیان اینکه راه حل استبداد رضاخانی اشتباه بود و سالها گرفتاری مردم را در پی داشت، گفت: تشخیص اینکه این جامعه نیاز به یک مسیر دیگر و درستتر دارد، در تمام دوران تاریخ معاصر مطرح بوده است. اما تمام راه حلها در سدههای اخیر به بن بست رسید، چون یا استبداد ستیز محض بود و یا استعمار ستیز صرف.
یادگار امام افزود: جریان ملی شدن صنعت نفت یک جریان استعمار ستیز بود که در برابر استعمار انگلیس ایستاد، اما همین جریان به استعمار آمریکا متکی شد.
سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه مشکل این جامعه نبود توأمان نفی استعمار، نفی استبداد و نفی بی دینی بود، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی رأس یک مثلث را دنبال کرد، میخواست از جامعه نفی استعمار کند و همچنین دنبال استقلال باشد. بنابراین انقلاب نفی استبداد میکند و دنبال آزادی است و نفی بی دینی میکند و دنبال معنویت است.
یادگار امام در ادامه به خطر نگاه تک بعدی و تحجرآمیز به حکومت دینی اشاره کرد و گفت: کسانی در دوران مشروطیت میپنداشتند کعبه آمال منحصر به صفویه است اگرچه ظاهر صفویه مذهبی بود، اما در پشت پرده هزاران فسق و فجور وجود داشت به نحوی که انسان از بیان آن شرم دارد.
وی افزود: در برابر این تفکر، کعبه آمال یک عده نیز نگاه کامل به غرب بود. زمانی در این مملکت هر آنچه در این کشور انجام میشد از سفارتخانههای انگلیس و شوروی بیرون میآمد.
یادگار امام ادامه داد: عده دیگری تنها به آزادی میاندیشیدند، میگفتند استبداد برود و هر چیزی جایگزین آن شود خوب است.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه مشکل جامعه ما نبود توأمان دین، آزادی و استقلال بود، گفت: علاج این نقص تاریخی اتفاقا گفتمان انقلاب اسلامی شد، یعنی "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی " که هر سه توسط یک فرد طراحی، تئوریزه و پیاده شد.
یادگار امام با بیان اینکه نظریه پردازان معمولاً مجریان خوبی نیستند، گفت: در طول تاریخ نظریه نظریهپردازان و پایهگذاران اندیشهها هرگز توسط خودشان اجرا نشده است، اما در انقلاب اسلامی یک نفر درد را شناسائی میکند، درمان ارائه میدهد و خود نیز تئوری خود را اجرا میکند.
سید حسن خمینی با این گفته که انقلاب اسلامی بخاطر ویژگیهای منحصر به فرد امام به عنوان رهبری چهرهای متفاوت در تاریخ رهبران جهان ارائه میکند، اظهار کرد: از نظر فلسفه جهانی انقلاب اسلامی در لحظهای در جهان رخ مینمایاند که جواب سوالات موجود در جامعه جهانی را در درون خود دارد، جهانی که تاریخ مصرف کمونیزم در آن تمام شده و جهان در جستجوی معنویت است.
وی با بیان اینکه تا قبل از خرداد 42 بسیاری از دینداران، اهل مبارزه و انقلابیون، دیندار نبودند، گفت: امام خمینی(ره) با نگاه توأمان دینی و جهادی، دینداران را به میدان مبارزه کشاند.
یادگار امام در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دستاندرکاران مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) گفت: تمام همت شما باید بر این باشد که مردم برای حضور در مراسم راحت باشند. بزرگترین صدمه برای مراسم این است که مردم برای حضور در مراسم سالگرد ارتحال پیر و مرادشان سختی بکشند. اگر تنها یک نفر بخاطر سخت گیری غیرعقلایی به مراسم نیاید، بدانید که دشمنان یک گام به سمت اهداف خود نزدیک شدهاند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در پایان به موضوع انتخابات پرداخت و با اشاره به لغو سخنرانی نامزدهای ریاست جمهوری در مراسمهای حرم مطهر امام، گفت: تلاش مجموعه ستاد سالگرد این بود که با ایجاد فضای سالم از صحبتهای کاندیداها استفاده شود، اما همزمانی برنامه مناظرهها با شبهای مراسم در حرم مطهر باعث به هم خوردن برنامههای حرم شد که بخاطر این کارها جای گلایه جدی از صدا و سیما وجود دارد.
وی با بیان اینکه قدرت جمهوری اسلامی در تنوع آن است و حضور مردم با سلیقههای مختلف باعث افتخار نظام است، گفت: تلاش دست اندرکاران مراسم حضور حداکثری مردم در انتخابات است که تایید راه امام است.
یادگار امام با تاکید بر اینکه مجموعه دست اندرکاران برگزاری مراسم بیستمین سالگرد ارتحال حضرت امام به هیچ عنوان نباید مراسم امام را بلندگوی تبلیغاتی کاندیدای خاصی کنند، گفت: بگذاریم این مراسم به عنوان نماد وحدت ملی باقی بماند.
سیدحسن خمینی در پایان گفت: امام مظهر وحدت همه ما است به همین علت به عنوان سمبل برای همه تاریخ باقی خواهد ماند.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری در سخنانی به ارائه گزارش برنامههای بیستمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) پرداخت.